12 لباس ورزشی مردانه + ویژگی ها و کاربر های آنها

لباس ورزشی مردانه ایدآل اعتماد به نفس شما را بالا میبرد و از شما محافظت می کند در عین حال که روی عملکرد شما کمترین تاثیر  ممکن را می گذارد، پس بهتر است در مورد پوشیدن لباس ورزشی مردانه آگاهی بیشتری داشته باشید. با ما همراه باشید.

پوشیدن لباس ورزشی مناسب برای ورزش مورد علاقه شما چه مزیتی دارد؟ ورزش فقط باعث عرق کردن شما می شود پس چرا با لباس های ورزشی فیت خود را خسته کنیم؟ آیا تیشرت ها و شلوارک های قدیمی ورزشی هنوز پاسخگوی نیاز ورزشکاران هستند؟ اگر این سوال را می پرسید احتمالاً تاثیر فوق العاده لباسهای ورزشی بر عملکرد ورزشی خود را تجربه نکرده اید. لباس های ورزشی مناسب تفاوت چشمگیری در عملکرد ورزشی شما ایجاد می‌کنند.

البته ما به لباس های تخصصی رشته های ورزشی مختلف مثل کیت فوتبال یا همان لباس که بازیکنان فوتبال می پوشند و کیت والیبال و کیت بسکت بال و غیره نمی پردازیم فقط لباس های بین رشته ای که برای فعالیتهای عمومی ورزش بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند می پردازیم. لباس تیم های ورزشی نیاز به بررسی بسیار بیشتری دارد که در مقاله دیگر به آنها می پردازیم.

کیت های ورزشی

کیت های ورزشی

تاثیر انواع لباس های ورزشی مردانه چیست؟

لباسی که می‌پوشید قطعاً روی شما تاثیر می گذارد اگر چنین نبود این همه تنوع در لباس ورزشی به وجود نمی آمد.
مهمتر از آن هم برای لباس ورزشی مردانه و هم لباس ورزشی زنانه جدید قابلیت‌های زیادی در نظر گرفته می شود. برای مثال تصور کنید یک شورت بسکتبال گشاد قدیمی بپوشید و عرض استخر را شنا کنید. پارچه اضافی سرعت شما را به شدت کاهش خواهد داد. در عوض لباس شنا به بدن ورزشکار چسبیده و نه تنها سرعت شنا را کم نمی‌کند بلکه با شکل دادن به ماهیچه ها باعث کاهش اصطکاک و در نتیجه افزایش سرعت خواهد شد. همین مفهوم در مورد همه رشته های ورزشی و لباس مرتبط با آن رشته صدق می کند.
علاوه بر آن برای هر فعالیت خاص ورزشی لباسی مناسب آن طراحی شده است ست که ممکن است بین رشته ای باشد مثلاً فعالیت‌های هوازی یا قدرتی و یا کششی که در هر رشته ورزشی ممکن است وجود داشته باشد.
طراحی و همچنین متریال استفاده شده در لباس های ورزشی از سر تا پا متناسب با فعالیت ورزشی استفاده می شود. برخی الیاف رطوبت را از سطح پوست شما جذب کرده و به سرعت به سطح لباس انتقال می دهند تا در کمترین زمان خشک شود که این کارایی ورزشکار را بالا میبرد.

لباس ورزشی مردانه

از طرف دیگر یک تیشرت پنبه یا کتان معمولی و یک شلوارک معمولی می تواند برای ورزش های سنگین مثل دو سرعت و فوتبال برای ورزشکار خطرناک است. به این دلیل که الیاف طبیعی معمولی جذب رطوبت بسیار بالایی دارند و عرق بدن شما را جذب کرده و در نزدیک پوست شما نگه می دارند که نه تنها منافذ خود پارچه بسته شده و مانع عبور هوا می شود بلکه مواد سمی که از راه تعریق از بدن شما خارج میشود را دوباره به پوست برمیگرداند. همچنین می تواند باعث افزایش وزن لباس بشود.

اگرچه لباس های ورزشکاران از پلی استر می باشد اما یک پلی استر معمولی نیست تکنولوژی های جدید پلی استر را به جایی رسانده است که از پنبه و انواع دیگر الیاف طبیعی قدرت تنفسی بسیار بالاتری می تواند داشته باشد که این تکنولوژی ها هم مربوط به جنس الیاف هم مربوط به نوع بافت می باشد.

با وجود انواع روشهای چاپ مثل چاپ سابلیمیشن و چاپ دی تی اف و چاپ سیلک و تکنولوژی های بافت جدید بافت پارچه از نظر ظاهری نیز لباس ورزشی مردانه پیشرفته بسیار زیادی کرده است و گذشته قابل مقایسه نیست.

حالا اجازه دهید برویم سراغ انواع لباس های ورزشی مردانه که در فعالیت های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد لباس هایی که ما در اینجا معرفی میکنیم همه لباس های ورزشی مردانه نیست فقط آنهایی را معرفی میکنیم که برای فعالیت های ورزشی بین رشته ای در فعالیت های ورزشی روزانه مثل باشگاه های بدنسازی و ورزش های پرطرفدار استفاده می شود.

1- تاپ  یا عرق گیر

تاپ ورزشی

 

یک لباس ورزشی مردانه بسیار پر کاربرد است از این لباس برای انواع مختلف فعالیت های ورزشی استفاده می شود به دلیل اینکه محدودیتی در حرکت ورزشکار ایجاد نمی کند و علاوه بر آن تعرق بدن را به خوبی کنترل می کند.

تاپ برای اکثر تمرین های ورزشی که داخل سالن و در فصل‌های گرم انجام میشود مناسب است در باشگاه های بدنسازی و یوگا و تمرین های رزمی و بسیاری از ورزش های دیگر از تاپ استفاده می شود

اگر در زمینهای چمن و سرباز در مقابل آفتاب تمرین میکنید سیاه سوخته می شوید.
اگر در فصل سرد و در معرض باد تمرین میکنید تاپ محافظ خوبی برای سرما نیست.

2- جلیقه (Vest)

جلیقه ورزشی مردانه

جلیقه یک محافظ بسیار خوب برای سرما و باران است در واقع جلیقه نوعی تاپ است که برای فصل سرما مورد استفاده قرار می گیرد و تفاوت آن با کاپشن در بدون آستین بودن آن است که محدودیتی برای  حرکت دستهای ورزشکار ایجاد نمی کند. جلیقه به طور ویژه برای ورزشکاران مرد در مناطق سردسیر و فصل های سرد طراحی شده است. البته جلیقه ها در انواع مختلف بادگیر و معمولی و زمستان و سه فصل تولید می شود.

زیر جلیقه از هر لباسی می توانید استفاده کنید اما بهتر است از بلوز آستین بلند استفاده کنید تا محافظت دست های شما هم کامل شود.

3- آستین حلقه ای

آسیتن ح

هیچکس دوست ندارد هنگام تمرین به خاطر لباس نامناسب احساس خفگی کند. اگر در تمرین راحتی لباس اولویت اول شماست ست آستین حلقه ای بهترین گزینه برای شما می باشد. چون هیچ ممانعت برای حرکت دست شما ایجاد نمی کند. در عین حال ک تمام سطح بدن شما را پوشیده و رطوبت بدن شما را جذب میکند. به عنوان لباس ورزشی مردانه آدیداس با تکنولوژی کلیمیت (Adidas climalite) بهترین نمونه آستین حلقه ای را تولید میکند.

4- تیشرت آستین بلند


در بین لباس های ورزشی مردانه یکی از پر کاربرد ترین ها بلوز آستین بلند مردانه است. ویژگی های این لباس این است که از پوست بدن محافظت کاملی به عمل می‌آورد و مانع از آفتاب سوختگی و سرما و همچنین خراشیدگی پوست میشود
اگر بلوز آستین بلند می پوشید حتماً باید به این نکته توجه کنید که اولاً باید از تکنولوژی نانو در آن استفاده شده باشد تا زیر بغل ها بو نگیرد دوم اینکه باید از جنس کشی باشد و همچنین بافت آن طوری باشد که عرق بدن را جذب کند و از بدن دور کند.
بلوزهای آستین بلند به دو صورت تنگ و چسبان برای ورزش های پرتحرک و کمی گشاد تر برای راحتی بیشتر وجود دارند
از بلوز آستین بلند برای جلوگیری از تعریق می توانید استفاده کنید به این صورت که در هنگام تمرین چند بلوز به همراه خود داشته باشید و بعد از اینکه خیس شد عوض کنید و یک بلوز خشک بپوشید.

5- هودی بدون آستین

اگر می خواهید یک حرفه ای به نظر برسید هودی بدون آستین شما را بسیار شیک و حرفه ای نشان می دهد.
هودی به لباس بلندی گفته میشود که دارای کلاه باشد. ویژگی های هودی محافظت تمام بدن شما به علاوه سر در مقابل سرما و همچنین آفتاب سوختگی است
همچنین برای کسانی که می خواهند با ورزش هوازی وزن کم کنند، برای عرق کردن بیشتر هودی می پوشند

6- هودی آستین بلند

اگر دنبال یک لباس بسیار گرم و در عین حال راحت می گردید شما به یک کودی نیاز دارید. ورودی فقط یک لباس ورزشی نیست بلکه یک استایل ورزشی باحال نیز به حساب می آید. هودی ها هم یک لباس ورزشی مردانه به حساب می‌آیند هم برای زنان مناسب هستند.

شلوار و شلوارک

7- شلوارهای ترکینگ (Training Tight)

شلوار لک ترکینگ مردانه

 

لگ مردانه یا شلوار ترکینگ به غیر از راحتی مزایای خیلی بیشتری دارند. این شلوار ها از الیاف کشسانی مانند نایلون و اسپندکس بافته می‌شوند تا حرکت ورزشکار را محدود نکند. علاوه بر این تنگ بودن آن از اصطکاکی که شلوار های گشاد بر روی پوست شما ایجاد می‌کنند جلوگیری می‌کند. برخی از شلوار های ترکینگ دارای پنل هایی در قسمت ماهیچه های ران و پایین کمر هستند تا از این ماهیچه ها حمایت کنند. این شلوار های به علت تنگ بودن جلوی سرعت دوندگان سرعتی را نمی گیرد بنابراین راه حلی برای افزایش سرعت دوندگان نیز می باشد.

8- شورت کمپرس (Compression Short)

شورتهای کمپرس یا فشرده طوری طراحی شده اند که برای عملکرد بهتر رانها و باسن را تحت فشار قرار دهند. که به خاطر استفاده از الیاف کشی در بافت پارچه است. هم در طول تمرین هم بعد از تمرین از کسلی و درد عضلات جلوگیری می کند. همچنین شورت های کمپرسی با تحت فشار قرار دادن ماهیچه های پا باعث میشود که وسط رانها به هم ساییده نشود چون این موضوع در بعضی از افراد باعث حساسیت پوستی میشود.

نه تنها باعث تمرین بهتر و لذت بخش تر می شود همچنین به خون رسانی و در نتیجه اکسیژن رسانی به عضلات کمک می کند. شورت های کمپرسی را از برند های معتبر تهیه کنید چون لباسهای فیک فقط ظاهری شبیه به نمونه های اصل و با کیفیت دارند. در واقع از پارچه های معمولی تولید شدند. برندهای لباس ورزشی مردانه ایرانی هم نمونه‌های مرغوب دارند اما اکثراً برندهای مطرح جهانی را پیشنهاد میکنیم.

9- شورت کراس ترینر (Cross Trainer)

شورت کراس ترینر

شورت های کراس ترینر برای رفع نیازهای ورزش های مختلف طراحی شده اند. این لباس ورزشی مردانه را در سالن های بدنسازی بوکس ورزش های رزمی و بسیاری از ورزش های دیگر می بینیم. جنس آنها معمولاً پلی استر یا نایلون با کیفیت است که حتی از ابریشم طبیعی هم دوام بیشتری دارد و هم جذب رطوبت بیشتری. که به شما دوام و راحتی لازم را برای ورزش های متعدد می دهد. مهمترین ویژگی آنها توانایی دفع رطوبت است که برای هر ورزشگاه مهم است. این نوع شلوارک برای باشگاه های بدنسازی و بسکتبال بسیار عالی است.

جوراب

10- جوراب ساق کوتاه (Ankle socks)

جوراب ساق کوتاه یا جوراب ورزشی معمولاً توسط ورزشکاران مرد برای ورزش های مانند پیاده روی دویدن دوچرخه سواری و یا حتی کوهنوردی استفاده می شود. معمولاً تا مچ پا بیشتر نمی آید و از همه انواع جوراب کوتاه تر است. در ورزش هایی که نیاز به سرعت است و وزن لباس بسیار مهم است این جوراب گزینه بسیار مناسبی است. اما اگر ورزشی می کنید که ساق پای شما نیاز به محافظت دارد باید جوراب ساق بلند بپوشید. ضخامت جوراب های ساق کوتاه بستگی به نوع ورزش متفاوت است اما معمولا این جوراب ها از جوراب های ساق بلند ضخیم تر هستند.
از مزایای جوراب های ساق کوتاه در عین سبکی و عدم مزاحمت برای حرکت های مچ پا این است که مانع از تعرق پا و تاول زدن پا میشود بنابراین در ورزش های استقامتی گزینه مناسبی است.

11- جوراب ساق متوسط  یا دوندگی (Running Socks)

ساق جوراب های درماندگی کمی بلندتر از جوراب های بدون سار است یعنی تا بالای مچ. و دلیل آن هم این است که باید از مچ پا در مقابل اصطکاک لبه کفش جلوگیری کند تا مانع تاول زدن و آسیب پوست شود جوراب های دوندگی کمی سفت تر و دارای کش هستند تا از عضلات پا نیز محافظت کند. بعد از کفش برای دونده مهمترین لباس شوراب است پس در انتخاب جوراب خیلی دقت کنید. حتی ضرب المثلی هست که می‌گوید اگر مربی خوب داری ولی جوراب خوب نداری ورزش است به این منظور که حتی از مربی هم مهمتر است.

12- جوراب ساق بلند

جوراب ساق بلند

جوراب های ضخیم ساق بلند برای ورزش های استفاده میشود که ساق پا نیاز به محافظت دارد چه در برابر سرما و چه در برابر ضربه یا خراشیدگی مثل کوهنوردی اسکی فوتبال و بسیاری از ورزش های دیگر این جوراب ها باید از الیاف کشی بافته شود تا جریان خون را در پا محدود نکند. همانطور که قبلا هم گفتیم جوراب یکی از مهم ترین لباس های ورزشی است و محافظت از پا باید در اولویت قرار گیرد چون در بیش از سایر قسمت های بدن در برابر آسیب قرار دارد آسیب از جمله سرما و یخ زدگی ضربه خراشیدگی و ساییدگی و خستگی بیش از حد در ورزش های سنگین جوراب شما باید از همه این عوامل جلوگیری کند بنابر این شک نکنید که بهترین جوراب نیاز دارید.


منبع: https://threadcurve.com/types-athletic-wear-for-men

با دوستات به اشتراک بزار

فهرست مطالب

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من