12 لباس ورزشی زنانه + کاربرد های آن ها

تفاوت لباس ورزشی زنانه و مردانه در چیست؟

امروزه بغیر از لباس زیر بین لباس ورزشی زنانه و مردانه واقعاً تفاوتی نمانده است. موضوع این نیست که مردان تمایل پیدا کرده اند لباس ورزشی زنانه بپوشند و یا برعکس اصلا موضوع جنسیت نیست. بلکه کارایی است هر لباسی که ویژگی های خاصی دارد و در موردی از دیگر لباس ها برتری دارد چه یک لباس ورزشی زنانه باشد یا مردانه هر دو جنس  از مزیت های آن بهره میبرند و از آن استفاده میکنند و دیگر نگاه ها تغییر کرده است.

روزی لگ و شلوار برمودا یا شلوار کاپری صرفا یک لباس ورزشی زنانه به حساب میآمد اما به دلیل راحتی و مزایایی که دارند امروزه هر دو جنس از آن استفاده میکنند. و هودی و شلوار کرم کن هم که زمانی فقط توسط مردان پوشیده میشد امروزه به همان اندازه یک لباس ورزشی زنانه هم به حساب می آیند.

البته ما در اینجا به لباس های تیم های ورزشی مثل لباس تیم فوتبال و لباس تیم والیبال و لباس تیم بسکتبال نمی پردازیم چون آنها نیاز به بررسی تخصصی تری دارند در مقاله دیگر مورد بحث قرار می دهیم.

لباس تیم های ورزشی

لباس ورزشی زنانه از دو جهت مورد بررسی قرار می گیرند:

1- راحتی و کارایی

راحتی شامل مواردی مثل سبک، خاصیت تنفسی، جذب رطوبت مناسب، راحتی و محدود نکردن حرکات ورزشکار و عدم ایجاد حساسیت پوستی میشود. که تک تک این موارد برای لباس های ورزشی بسیار مهم هستند.

2- زیبایی

لباس بغیر از زیبایی، باید عضلات و بدن ورزشکار را به خوبی نشان دهد.

اگر میخواهید مثل یک ورزشکار حرفه‌ای لباس بپوشید و حین ورزش توجه دیگران را به خود جلب کنید و حین ورزش راحتی و سلامت آن برایتان اهمیت دارد این مقاله را بخوانید

از دهه 1980 به بعد با ظهور رقابت های ورزشی بانوان لباس ورزشی ززنانه دستخوش انقلاب شد. و هودی هایی زنانه و تاپ های ورزشی زنانه و لگ های ورزشی زنانه به وجود آمدند. و با تکنولوژی های جدید مثل چاپ سابلیمیشن پارچه و چاپ DTF پارچه،  طراحی لباس ورزشی و همچنین پروسه تولید لباس های ورزشی و بخصوص لباس فوتبال به طور کلی دگرگون شد.

لباس ورزشی زنانه

بعد از به وجود آمدن یک رشته ورزشی متناسب با آن لباسی طراحی شده تا نیاز ورزشکاران آن رشته را برآورده کند. این همه لباس های ورزشی که برای زنان وجود دارد نیستند. ما در این مقاله فقط به لباس ورزشی زنانه که هر ورزشکاری فارغ از این چه رشته ورزشی دارد میتواند حین تمرینات خود بپوشد.

با هم نگاهی به 13 تا از محبوب ترین لباسهای ورزشی زنانه می اندازیم که برای ورزش های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

13 لباس ورزشی زنانه

1- تاپ(Tank Tops)

تاپ یکی از پر استفاده ترین لباسهای ورزشی زنانه به شمار می آید که مدل های مختلفی مثل تاپ، تاپ نیم تنه، تاپ ریسربک و ریسربک نیم تنه دارد. یکی از بهترین استایل های ورزشی زن میتواند تاپ باشد. هر ورزشکار زن باید مدل های مختلف تاپ را داشته باشد تا در موقعیت های مختلف و شرایط آب و هوایی مختلف حین تمرینات خود از آنها استفاده کند.

تاپ به بدن ورزشکار می چسبد بنابراین بهتر است از پارچه های پلی استر پنبه استفاده شود. پلی استر باعث حفظ حالت کشسانی پارچه میشود و پنبه باعث جذب رطوبت میشود که هر دو خاصیت برای لباس های چسبان مثل تاپ و لگ و لباس زیر ضروری هستند. برای اطمینان از جنس تاپ از برند های معتبر تهیه کنید مثل نایک و آدیداس و پوما و …

تاپ زنانه

موارد ‌استفاده تاپ زنانه

معمولا در سالن های سرپوشیده توسط ورزشکاران زن مورد استفاده قرار میگیرد. تاپ ها به خاطر راحتی و زیبایی که دارند گزینه مناسبی برای باشگاه های بدنسازی و تناسب اندام هستند. به خاطر حلقه آستین و حلقه گردن بزرگی که دارند تمام عضلات بدن را به خوبی نمایش میدهند. همچنین تاپ در فعالیت های بدنی شدید عرق بدن را جذب میکند. به همین دلیل یک لباس ورزشی زنانه پرطرفدار است.

به دلیل راحتی و آزادی عملکرد بالایی که تاپ به ورزشکار می دهد در ایالات متحده به آن لباس تیراندازی هم گفته می شود.

تاپ زنانه برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • تاپ برای افراد خیلی چاق مناسب نیست چون به بدن میچسبد و چاقی را دوچندان نشان میدهد. در عوض برای افراد خوش اندام بسیار زیباست.
  • برای کسانی که در فضای باز و در آفتاب به مدت طولانی ورزش میکنند مناسب نیست چون دست ها و گردن دچار آفتاب سوختگی میشود

2- ریسربک (Racerbacks)

ریسربک دقیقا تاپ نیست اما شبی تاپ است. از شکل T قسمت پشت قابل تشخیص است. ریسربک ها باعث نهایت راحتی ورزشکار در حرکاتشان می شوند به همین آن را در دسته بندی جدا آورده ایم. در ایران این لباس ورزشی را با لباس زیر بالاتنه بانوان اشتباه میگیرند. ریسربک ها در دو مدل نیم تنه کوتاه و یا بلند هستند. که همگی تنگ و چسبان هستند. اگر از ریسربک استفاده میکنید حتما یک حوله برای خشک کردن عرق بدن خود به همراه داشته باشد تا عرق  بدنتان روی دستگاه ها نریزد.

مردان هم از این لباس استفاده می کنند.  اما بین ورزشکاران زن معمول تر است

ریسربک برای چه کسانی مناسب است؟

  • ورزش هایی که حرکات خیلی سریع دارند و میخواهند لباسشان مانع حرکاتشان نشود
  • کسانی که میخواهند تمام عضلات بالاتنه شان را در حین تمرین در آینه ببینند
  • کسانی که در سالن های سرپوشیده با تهویه هوای مناسب تمرین میکنند.

3- بلوز آستین بلند (Long-Sleeved Shirts)

بلوز آستین بلند باید در کمد لباس های ورزشی هر خانم ورزشکاری باشد. این لباس محافظت کاملی از پوست بدن و دست های  ورزشکار میکند و همچنین برای سرما بسیار مناسب است. در حالی که کمترین مانع برای حرکات ورزشکار به وجود می آورد. جنس بلوز های آستین بند بهتر است پنبه باشد. اگر از  پلی استر است باید روزنه هایی برای تهویه داشته باشد. بلوز را به صورت تنگ و چسبان برای بهتر نشان دادن عضلات و به صورت آزاد برای راحتی بیشتر می توان انتخاب کرد. بلوز ها در مدل های مختلفی مثل یقه دارد و بدون یقه و بلند و کوتاه و مدل های دیگری وجود دارند.

بلوز زنانه آستین بلند

موارد استفاده بلوز آستین بلند

  • بلوز آستین بلند را برای تمرین های فضای باز برای جلوگیری از گرما و اشعه مستقیم نور خورشید میتوان پوشید
  • این لباس گزینه مناسبی است که روی تاپ یا  ریسربک خود بپوشید و شروع به گرم کردن کنید و  برای تمرین کردن آن را از تن خود در بیاورید و بقیه تمرین را با تاپ خود ادامه دهید و در انتهای تمرین بعد از سرد گردن آن را دوباره بپوشید.
  • کسانی که زیاد عرق میکنند میتوانند چند بلوز آستین بلند با خود به سر تمرین ببرند و هر چند دقیقه یک بار عوض کنند تا بدنشان کاملا خشک بماند.

4- هودی

هودی به انگلیسی یعنی روپوش که البته ما به مانتو هم روپوش میگیم. اما این با مانتو فرق اساسی دارد. هودی به لباسی گفته میشود که کلاه داشته باشد و جلوی آن معمولا زیپ داشته دارد. هودی ها معمولا بلند هستند. قبلا فقط مردان هودی میپوشیدند ولی به تازگی بین لباس ورزشی زنانه جای خود را باز کرده است. تفاوت هودی با سویشرت این است که سویشرت کلاه ندارد. البته سویشرت ها معمولا زیب ندارند یا نیم زیپ هستند. و  البته هودی ها بلند تر هستند.

به تازگی صنعت مد هودی را از لباس های ورزشی دزدیده است. به وفور میبینیم که در خیابان جوانان با هودی میگردند. هودی برای فصل سرد است، اما صنعت مد آن را در مدل های نازک تر به بازار عرضه کرده که در فصل کرم هم میبینیم هودی هایی که با کلاه  و زیپ پوشیده اند.

هودی زنانه

هودی برای چه کسانی مناسب  است؟

  • قبل از تمرین و قبل از کرم کردن هودی را برای جلوگیری از سرما میپوشد
  • بعد از تمرین و بعد از سرد کردن برای محافظت از سرما
  • ورزشکارانی که میخواهند وزن گم کنند با هودی هوازی کار میکنند تا گرما باعث شود بیشتر عرق کنند
  • بعد از تمرین به دلیل عرق کردن و خیس بودن بدن ورزشکار ممکن است با کوچک ترین بادی سرما بخورد. به همین دلیل بعد از تمرین در مسیر برگشت به خانه ورزشکار هودی میپوشد.

4- سوتین های ورزشی

سوتین ورزشی یکی از ضروری ترین لباس های زیر ورزشی زنانه است چون تکان خورن سینه ها باعث محدودیت در حرکات ورزشکاران خواهد شد.  نکته کلیدی در انتخاب سوتین این است که باید از پارچه کتان دوری کنید در عوض به سراغ پارچه هایی بروید که ترکیبی از پلی استر و پنبه هستند پلی استر باعث حفظ حالت کشسانی پارچه میشود و پنبه باعث جذب رطوبت که ترکیب این دو برای لباس زیر مناسب است.

تفاوت سوتین های ورزشی با معمولی در  سفت تر بودن و راحت تر بودن آنها است به طوری که در دویدن اجازه حرکت به سینه ها را نمی دهند  و در عین حال جنس آنها باید تنفسی باشد تا  عرق زیر آن ها جمع نشود و خیس نشود و از این بابت ورزشکاران زن احساس راحتی بیشتری می کنند.

لباس های زیر بالاتنه در  ۳ نوع کپسولی و کشی معمولی و ترکیبی  از این دو وجود دارند. ورزشکار متناسب با نوع ورزش باید یکی از آنها را انتخاب کند برای ورزش هایی که ممکن است به سینه ضربه بخورد مثل کشتی و رزمی بهتر است از کشی معمولی استفاده شود  همچنین این نوع لباس باعث محدودیت در حرکت دستها و ماهیچه های سینه نمی شود اما نوع کپسولی لباس زیر برای حرکت های سریع بسیار مناسب است مثل دو و پارکور چون حرکت  سینه ها را کاملاً محدود می کند. تفاوت اساسی لباس ورزشی زنانه با مردانه در اینجاست.

سوتین ورزشی

 شلوار

بعد از تاپ ها مه متنرین لباسی که روی کارایی شما تاثیر میگذارد شلوار است.

در انتخاب شلوار بیشتر باید روی محکم بودن و با دوام بودن آن تاکید کنید چون شلوار بیشتر از لباس های دیگر در معرض پارگی و ساییدگی قرار دارد.

در پایین چند مدل شلوار را معرفی میکنیم که هر کدام ویژگی هایی دارند.

5- شلوار گرمکن (Sweat Pants)

در گذشته فقط مردان شلوار گرمکن میپوشیدند اما امروزه به عنوان لباس ورزشی زنانه هم مورد استفاده قرار میگیرند. استفاده از واژه گرمکن در فارسی شاید به این خاطر باشد که برای گرم کردن قبل از شروع تمرین بیشتر از این لباس استفاده می شود. شلوار کرمکن به دلیل اینکه زیاد کش می آید جلوی حرکات کششی را نمی‌گیرد.  شلوار های گرم کن در گذشته گشاد بودن اما امروزه برای راحتی بیشتر تنگ تر شده اند.

شلوار گرمکن زنانه

بیشتر شلوارهای برای راحتی بیشتر  گرمکن کمرِ کشی دارند و معمولا جیب هم ندارند و گرم کن از الیافی بافته می شود که جذب رطوبت بالا داشته باشند. ورزشکاران زن شلوار گرمکن را معمولاً در فصل های سرد حین تمرین و حتی در مسابقات استفاده می کنند چون می تواند آنها را گرم نگه دارد و همچنین مقاومت بسیار بالایی در مقابل پارگی دارد

شلوار گرمکن برای چه کسانی مناسب است؟

  • در فصول سرد قبل از تمرین هنگام گرم کردن و یا حتی در طول تمرین میتوانید بپوشید
  • بعد ار تمرین در مسیر برگشت از تمرین به دلیل این که بدن ورزشکار خیس عرق است برای چلو گیری از سرماخوردگی
  • در تمرین هوازی برای تعرق بیشتر و کم کردن وزن بیشتر

6- شورت گرمکن (Sweat Shorts)

اگرچه پوشیدن شورت راحتی یا همان شورت گرم کن در گذشته بین مردان بسیار معمول بود اما امروزه بیشتر یک لباس ورزشی زنانه به حساب می آید و در کمد لباس های هر دختر ی که ورزش میکند میتوانید سویشورت یا شورت گرمکن را ببینید. البته اگر اجازه دهند داخل کمدشان را ببینید. آنها به همان راحتی شلوار گرمکن هستند و حتی راحت تر.

شورت گرمکن زنانه

اما بهترین مزیت شورت های گرمکن این است که الیاف دارای جذب رطوبت بالا استفاده می شود مثل بعضی از انواع پلی استر و پشم و کتان که این باعث می شود گزینه مناسبی برای روزهایی باشند که تمرین های بسیار سنگین پا دارید.

سویشورت یا شلوارک کرمکن برای چه کسانی مناسب است؟

  • به علت جذب رطوبت بالا برای تمرین های  سنگین در روز های گرم بسیار مناسب است
  • روز هایی که تمرین پای سنگین دارید و ممکن است پاهایتان خیلی عرق کنند

7- شورت برمودا (Bermuda Shorts)

شورت برمودا معمولاً تا روی زانو یا کمی بالاتر از زانو است خیلی آزاد نیست و در هنگام  دویدن آن را در تن خود حس نخواهید کرد به خاطر همین برای دویدن خیلی مناسب است.  کنترل شورتهای برمودا بسیار راحت است و مانع حرکت پا نمی شوند به خاطر همین در باشگاه های زنانه معمولاً زیاد استفاده می شوند.

شورت برمودا زنانه

جالب است که بدانید در مراسم افتتاحیه پارالمپیک و المپیک تیم برمودا معمولاً شورت برمودای قرمز می پوشند.

کی شورت برمودا بپوشیم؟

  • تمرینات و مسابقات دوندگی
  • دوچرخه سواری
  • ورزشهایی که نیاز به انعطاف و تحرک بالا هستند

8- لگ (Leggings)

لگ فقط یک لباس ورزشی زنانه نیست و توسط مردان هم استفاده میشود. یکی از بهترین شلوار هایی است که برای ورزش می توان پوشید چون با وجود این که از شورت گرمکن و شلوار کاپری راحت تر است حفاظت کامل از پوست پای شما در برابر آفتاب سوختگی و سرما و همچنین خراشیدگی به عمل می آورد.  تنها ایرادی که به لیگ می توان گرفت این است که ممکن است در فصل گرم کمی باعث حساسیت شود.  لگ در فصل های سرد از شلوار گرمکن محافظت بیشتری در مقابل سرما دارد شاید یکی از بزرگترین مزیت های لیگ این باشد که عرق بدن شما را به سرعت از پوست شما جذب کرده و دور می کند برای این منظور لگ ها باید از پارچه با قابلیت جذب عرق بسیار بالا باشند.

لگ زنانه

لکه ها و در کل همه لباس هایی که به بدن میچسبند مانند پوست دوم بدن شما باید عمل کنند بنابراین باید پارچه بسیار با کیفیتی داشته باشند که هم قابلیت جذب عرق بالایی داشته باشد و هم مقاومت بالایی داشته باشد و همچنین باید بسیار نرم و لطیف باشد بنابراین لگ را بهتر است از برند های معتبر تهیه کنید.

لک همچنین با فشردن عضلات شما در هنگام دویدن باعث کمک به گردش خون در پاها می شود و مانع خستگی پا میشود و این به شما یک برتری نسبت به دیگر ورزشکاران می دهد.

لگ برای چه کسانی مناسب است؟

  • کسانی که در معرض اشعه آفتاب قرار دارند
  • کسانی که در فضای باز در فصل های سرد تمرین میکنند
  • کسانی که زیاد عرق میکنند به سرعت عرق را از سطح پوست جذب میکند

9- شلوار کاپری (Capri Pants)

شلوار کاپری به عنوان جذاب ترین شلوار ورزشی زنانه شناخته می شود. همانطور که میدانید برای لباس ورزشی زنانه زیبایی از اهمیت زیادی برخوردار است. تقریباً شبیه به لگ میباشد با این تفاوت که تا زیر زانو یا وسط ساق پا میرسد برای فصل گرم بسیار مناسب است بخصوص برای جلسات تمرینی و اردوهای گروهی بسیار جذاب است.

این شلوار ها معمولاً از پارچه های بسیار مقاوم در برابر سایش و پارگی تولید می شوند.

شلوار کاپری

این شلوارها با وجود این پارچه مقاوم ای که برای آنها استفاده می‌شود معمولاً از شلوارهای دیگر کمی تنگ تر هستند که این باعث می شود شلوار کاپری را برای ورزش هایی که احتمال آسیب به پاهای شما بیشتر است مناسب تر باشد مثل ورزش های رزمی.

به دلیل جذابیتی که دارد از آنها در باشگاههای ورزشی زنانه زیاد استفاده می شود

10- جوراب

احتمالا راهی سریعتر از پوشیدن جوراب نامناسب برای از بین بردن لذت یک تمرین خوب وجود ندارد.  بحث در مورد لباس ورزشی زنانه نیست فرقی هم نمی کند شما یک بدنسازی یا یک رزمی کار یا یک دونده ماراتون یا هر نوع ورزش دیگری باشید. میتوانید به همین راحتی روز ورزشی خود را خراب کنید.

جوراب ورزشی

برای انتخاب یک جوراب خوب باید پارامترهایی مانند مقاومت در برابر پارگی، ساییدگی، جذب رطوبت بالا محافظت از ساق پا بو گرفتن پا محافظت پا از سرما و … را در نظر بگیریم.

جوراب ها انواع مختلفی دارند جوراب های کوتاه برای ورزش های سریع مورد استفاده قرار می گیرد جورابهای دوندگی بسیار مقاوم در برابر سایش و بسیار نرم هستند جوراب های ورزش های توپی مثل فوتبال سابقه بلند هستند تا از ساق پا محافظت کنند و جوراب های کوهنوردی و طبیعت گردی دارای مقاومت بالا و گرم هستند.

11- ساق دست

ساق دست هم یک لباس ورزشی زنانه و هم یک لباس ورزشی مردانه به حساب میآید.

کاربرد های ساق دست

  • برای آفتاب سوختگی
  • برای محافظت از سرما
  • برای محافظت از پوست دست در مقابل خراشیدگی
  • برای جلوگیری از سر خوردن دست در ورزش های رزمی و کشتی

12- مقنعه حجاب

مقنعه حجاب یک لباس ورزشی زنانه برای حفظ حجاب اسلامی است که در کشور های اسلامی استفاده میشود.

کاربرد های معنعه حجاب

  • برای محافظت از دید نامحرم
  • برای گرما زدگی ورزشکار بیچاره زن در حد مرگ

بخشی از مطلب ترجمه شده از:

15 Different Types of Athletic Wear for Women

با دوستات به اشتراک بزار

فهرست مطالب

مقالات مرتبط

1 دیدگاه در “ 12 لباس ورزشی زنانه + کاربرد های آن ها

  1. Eilleen گفت:

    عاشق کاربرد مقنعه حجاب شدم
    درکل مفید بود مچکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من