خصوصیات لباس فوتبال | جنس ، رنگ ، طراحی و علائم روی لباس چیست؟

چکیده:

ابتدا نگاهی به تاریخچه لباس تیم‌های فوتبال می‌اندازیم و پس از آن جنس لباس‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در ادامه به توضیح ویژگی‌های لباس فوتبالی می‌پردازیم، و رنگ لباس‌ فوتبال و طراحی لباس فوتبال را نیز بررسی میکنیم. در آخر به این موضوع می‌پردازیم که فلسفه لوگو و آرم هایی که روی لباس فوتبال قرار میگیرد چیست. به طور خلاصه مهمترین خصوصیات لباس فوتبال با هم برسی خواهیم کرد

همه‌چیز درباره لباس تیم فوتبال

لباس فوتبالیست‌ها برای آنها و طرفدارانشان قابل‌احترام و با اهمیت است. فرقی نمیکند یک تیم فوتبال چقدر محبوبیت داشته باشد. این مورد برای تیم های محلی و حتی جمعی از دوستان که برای گذراندن اوقات فراغت با هم فوتبال بازی میکنند و برای خود لباسی طراحی کرده اند هم صدق میکند. و همین موضوع تولید لباس فوتبال و چاپ لباس فوتبال را تبدیل به صنعتی بسیار پر سود گرده است.

خصوصیات لباس فوتبال

سوای احترامی که بازیکنان و طرفداران تیم‌ها برای لباس ورزشی فوتبالیست‌ها قائل هستند، این پوشاک باید دارای ویژگی‌هایی هم باشند. خصوصیاتی که پوشیدن لباس‌های فوتبال را در زمان تمرین‌های طولانی و مسابقه‌های ورزشی برای فوتبالیست‌ها قابل‌ تحمل سازد.
با ما در نگاهی به خصوصیات لباس تیم‌های فوتبال در دنیا همراه باشید.


ساتیا اسپرت تولید کننده لباس فوتبال به صورت تیمی و تکی با شماره و اسم دلخواه شما با تکنولوژی چاپ سابلیمیشن به صورت تمام چاپ

حتی میتوانید طرح لباس خود را خودتان طراحی یا انتخاب کنید تا طراحان ما برایتان طراحی کنند

برای اطلاعات بیشتر روی دکمه زیر کلیک کنید

[mks_button size=”large” title=”چاپ لباس ورزشی” style=”squared” url=”https://satiatex.com/%da%86%d8%a7%d9%be-%d8%b1%d9%88%db%8c-%d9%84%d8%a8%d8%a7%d8%b3-%d9%88%d8%b1%d8%b2%d8%b4%db%8c/” target=”_blank” bg_color=”#1ead11″ txt_color=”#FFFFFF” icon=”fa-shopping-cart” icon_type=”fa” nofollow=”0″]


تاریخچه لباس تیم فوتبال:

زمانی بازیکنان فوتبال لباس‌های معمول خود را می‌پوشیدند و فقط بر روی آنها لوگوی باشگاه را می‌چسباندند. حدود 160 سال از آغاز بازی‌های فوتبال در دنیا می‌گذرد و این رشته به مهم‌ترین رخداد ورزشی دنیا تبدیل شده است.

تاریخچه لباس فوتبال
در گذر زمان طراحی لباس تیم فوتبال تبدیل به چیزی شد که امروزه شاهد آن هستیم. لباس ورزشکاران به رنگ باشگاه آنها درآمد و لوگوی باشگاه روی لباس‌ها نقش بست. بعد از حدود 100سال تازه شماره بازیکن‌ها بر روی لباس آنها ثبت شد.
اولین لباس‌های فوتبال که از جنس پشمی و نخی بودند، تبدیل به پلی استر و پلیمرهای مختلف شدند. پس از آن تبلیغات تجاری روی لباس تیم‌ها شکل گرفت. همچنین افزوده شدن نام بازیکن به پشت لباس فوتبال بازیکنان، آنها را برای بینندگان قابل شناسایی کرد.
زمانی لباس‌های پرزرق‌وبرق مد شد و زمانی لباس‌های ساده، و این بازیتا به امروز ادامه دارد.

خصوصیات لباس تیم فوتبال:

کیفیت لباس تیم‌های فوتبال را از دیدگاه‌های مختلفی می‌توان مورد بررسی قرار داد:

1- کیفیت جنس لباس فوتبال:

چرا جنس لباس تیم فوتبال پلی استر است؟

مهم‌ترین ویژگی لباس تیم فوتبال در جنس و کیفیت آن است. لباس‌هایی از الیاف مصنوعی دمای بدن ورزشکار را بالا می‌برند و می‌توانند سلامت قلبی آنها را به خطر بیندازند. از طرف دیگر لباس‌های پنبه‌ای که امکان تنفس بدن ورزشکار را فراهم می‌کنند، عرق بدن را در خود نگه می‌دارند و سنگین می‌شوند. یکی دیگر از معایب پنبه مقاومت کم آن در برابر پارگی است. پس به ناچار جنس لباس فوتبالیست‌ها از پلی استر طراحی می‌شود. اما نه هر پلی استری!!!

نوع جدید پلی استرها از مواد پلیمری با فرمول جدید تهیه می‌شوند و تاثیر بدی روی بدن و بازی ورزشکاران نمی‌گذارند. البته تا حدودی. برای مثال فناوری استفاده‌ شده در تهیه لباس تیم فوتبال آلمان Climate نام دارد. این تکنولوژی باعث می‌شود تا پوشاک ورزشکار به‌ راحتی عرق بدن او را جذب کند و راحتی بیشتر فوتبالیست را در زمان مسابقه و تمرین فراهم کند.

جنس لباس فوتبال

ویژگی‌های کلی جنس لباس تیم فوتبال :

به‌طور کلی می‌توان ویژگی‌های جنس لباس فوتبالی را در چند گزینه خلاصه کرد:

  1. در زمان‌های طولانی بازی خشک و خنک بماند.
  2. قابلیت جذب عرق را داشته باشد.
  3. بتواند هوای گرم داخل لباس را به بیرون انتقال دهد.
  4. در برابر پاره شدن ناشی از ضربه و افتادن بر روی زمین مقاومت کافی داشته باشد.
  5. از ویژگی‌های کششی خوبی برخوردار باشد.
  6. وزن سبکی داشته باشد

2- تهویه لباس فوتبال :

سوراخ‌های ریز روی پارچه لباس‌های ورزشی و جنس منحصربه فرد آنها امکان جابه‌جایی هوا و انتقال گرمای بدن ورزشکار را به بیرون از لباس فراهم می‌کنند. به بافت پارچه های که دارای این سوراخ های ریز هستند سوزنی گفته میشود.لباس فوتبال خنک

3- سبک بودن لباس فوتبال :

لباس تیم فوتبال در عین باکیفیت و مقاوم بودن، باید سبک و راحت باشد. به این نکته از این دیدگاه توجه کنید که در زمان تمرین یا مسابقه فوتبال، با دویدن‌های پی‌درپی فوتبالیست، بدون او عرق می‌کند و لباس را خیس می‌کند. حال اگر این لباس از جنسی ساخته شده باشد که با عرق کردن ورزشکار، سنگین شود، باعث ناراحتی او خواهد شد.

4- خنک بودن لباس فوتبال :

تکنولوژی جدیدی که در بافت پارچه لباس فوتبال مورد استفاده قرار میگیرد باعث میشود سطح کمتری از لباس با بدن ورزشکار تماس داشته باشد. که همین امر باعث میشود لباس در هنگام عرق کردن به بدن نچسبد و هوا بین لباس و بدن جریان پیدا کند. لباس تیم فوتبال بخصوص در شرایط آب و هوایی ایران باید خنک بشد تا در هوای گرم و دویدن‌های ورزشکار باعث ناراحتی او نشود. 

بافت پارچه لباس فوتبال

5- رنگ لباس:

داستان انتخاب رنگ لباس فوتبالیست‌ها داستانی طولانی است، اما رنگ لباس فوتبال برای هر تیمی تبدیل به نماد آن تیم شده است.
بد نیست نکته‌ای را درباره اثرهای روانی رنگ لباس فوتبالیست‌ها بر آنها بدانید. پژوهش‌ها نشان داده رنگ لباس فوتبالیست‌ها در موفقیت آنها تاثیرگذار است. برای مثال رنگ قرمز مقدار ترشح هورمون تستوسترون را در بدن ورزشکاران بالا می‌برد. این هورمون بر روی اعتماد به نفس ورزشکاران تاثیر مستقیم دارد و درصد موفقیت آنها را بیشتر می‌کند. این مسئله در زمان زدن پنالتی روی ورزشکاران آزموده شده و به اثبات رسیده است. بد نیست این نکته را هم بدانید که لباس زرد فوتبالیست‌ها در برخی موارد باعث بروز بازی نه‌چندان مناسبی از آنها می‌شود.

ملاحظه‌هایی هم برای رنگ لباس تیم فوتبال وجود دارد. برای مثال رنگ سبز پوشاک فوتبالیست‌ها به‌دلیل هم‌رنگ بودن با زمین چمن، رنگ مناسبی برای لباس آنها شمرده نمی‌شود.

نکنه های روانشناسی زیادی برای انتخاب رنگ لباس تیم فوتبال وجود دارد که قصد نداریم در اینجا به همه آنها بپردازیم.


ساتیا اسپرت تولید کننده لباس فوتبال به صورت تیمی و تکی با شماره و اسم دلخواه شما با تکنولوژی چاپ سابلیمیشن به صورت تمام چاپ

حتی میتوانید طرح لباس خود را خودتان طراحی یا انتخاب کنید تا طراحان ما برایتان طراحی کنند

برای اطلاعات بیشتر روی دکمه زیر کلیک کنید

[mks_button size=”large” title=”چاپ لباس ورزشی” style=”squared” url=”https://satiatex.com/%da%86%d8%a7%d9%be-%d8%b1%d9%88%db%8c-%d9%84%d8%a8%d8%a7%d8%b3-%d9%88%d8%b1%d8%b2%d8%b4%db%8c/” target=”_blank” bg_color=”#1ead11″ txt_color=”#FFFFFF” icon=”fa-shopping-cart” icon_type=”fa” nofollow=”0″]


رنگ و طرح لباس تیم‌های فوتبال در دنیا:

آماری در دسترس نیست تا بیانگر رنگ‌های به‌کاررفته در لباس تیم‌های فوتبال دنیا باشد. اما می‌توان نگاهی داشت به رنگ لباس تیم‌های فوتبال مطرح دنیا و آنها را بررسی کرد. لباس بسیاری از تیم‌های فوتبال در دنیا ساده است، اما برخی از تیم‌ها نیز از طرح‌های مختلفی مانند راه‌راه بهره می‌برند. رنگ‌های مختلفی در لباس تیم فوتبال تیم‌های مطرح دنیا به کار رفته است. از میان این رنگ‌ها می‌توان به صورتی (رئال مادرید)، نارنجی طرح‌دار (یوونتوس)، سفید با ردی از قرمز (آرسنال) و قرمز (لیورپول) اشاره کرد. یر اساس آمار تقریبی که وجود دارد رنگ قرمز، آبی، و سفید بیشترین استفاده را در لباس تیم های فوتبال و به طور کلی همه ورزش های دنیا دارد.

6- اندازه لباس:

اندازه یا سایز لباس فوتبالیست باید متناسب با بدن او باشد، یعنی نه تنگ و چسبان باشد که بدن ورزشکار در آن تحت فشار باشد، نه گشاد و آزاد که فعالیت او را دچار اختلال کند. در لباس های حرفه ای پلیری اندازه های هرکدام از بازیکنان دقیق گرفته میشود و برای او لباس دوخته میشود اما در لباس های هواداری اندازه ها کمی بزرگ تر به صورت عمده تولید میشود. اندازه لباس فوتبالیست را می‌توان با اندازه گرفتن لباسی که برای فرد مناسب است، تعیین کرد. راه دیگر برای تعیین اندازه لباس فوتبالیست، اندازه‌گیری بدن او است.

برای اندازه‌گیری بدن هر ورزشکار می‌توانید با یک متر خیاطی دور سینه یا شکم او را اندازه بگیرید. برای افرادی که سینه‌های پهن و درشت دارند، باید دور سینه اندازه گرفته شود. کسانی که شکم دارند هم باید دور شکم خود را اندازه بگیرند.

7- آرم روی لباس:

جای برخی از آرم ها و نوشته هایی که روی لباس فوتبال قرار میگیرد کاولا قراردادی است و از تیمی به تیم دیگر میتواند تغییر کند. و حتی بعضی از آنها میتواند باشند یا نباشند. اما مواردی که که در پایین به آنها اشاره میکنم تا حدود زیادی در بین تیم ها و همچنین هواداران تیم ها توافق هست.

علائم روی پیراهن فوتبال:

  1. سمت چپ سینه جای لوگوی باشگاه یا پرچم تیم ملی کشور است. درست روی قلب و این مهم ترین آرمی است که روی لباس ورزشی قرار میگیرد.
  2. همین آرم باشگاه یا تیم ملی کشور روی بازوی راست نیز قرار میگیرد.
  3. سمت راست سینه لوگوی اسپانسر لباس تیم یا تولید کننده لباس تیم قرار میگیرد.
  4. روی  سینه درست زیر لوگو های اسپانسر لباس و لوگوی تیم به صورت خیلی بزرگ‌تر لوگوی اسپانسر اصلی تیم یا تبلیغ آن قرار میگیرد و این قسمت میتواند دارای نوشته و شعار هم باشد.
  5. پشت لباس بالا تر از همه و به صورت خیلی بزرگ نام بازیکن قرار میگیرد.
  6. پشت لباس درست زیر نام بازیکن بزرگ تر از همه شماره بازیکن قرار میگیرد
  7. جلوی لباس پایین سمت چپ تکنولوژی های استفاده شده در لباس درج میشود.

علائم روی شورت فوتبال:

  1. جلو سمت راست شماره بازیکن قرار میگیرد
  2. جلو سمت راست زیر شماره بازکن آرم اسپانسر لباس
  3. جلو سمت چپ آرم باشکاه
  4. جلو سمت راست زیر آرم باشگاه یا پرچم تیم ملی تکنولوژی های استفاده شده در لباس درج میشود.

آرم یا لوگوی لباس فوتبالیست‌ها از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود. اما به لطف چاپ سابلیمیشن این لویگی دیگر بخشی از طرح اصلی لباس شده است چون طرح و رنگ روی لباس های به طور کاول به وسیله چاپ سابلیمیشن چاپ میشود. اما در برخی از لباس از چاپ DTF  هم استفاده میشود
برخی از لوگوهای لباس فوتبالیست‌ها برچسبی است. بعضی نیز از مواد ژلاتینی ساخته شده‌اند. بعضی از لوگوها بر روی لباس فوتبالیست‌ها دوخته می‌شوند و برخی نیز با چسب به لباس آنها چسبانده می‌شوند. لوگوهای ژلاتینی خاصیت ژله‌ای دارند و برجستگی آنها مشخص است. جزئیات لوگو هم روی لوگوهای ژلاتینی به خوبی مشخص می‌شود. برخلاف آنها، لوگوهای برچسبی و غیرژلاتینی برجسته نیستند و جزئیات لوگو روی آنها به‌طور کامل مشخص نیست.

برخی لوگوها هم به‌صورت پرسی و از جنس مخمل ساخته می‌شوند. لوگوهای پرسی برجسته هستند و از دوام خوبی برخوردارند.

8- شماره‌گذاری روی لباس:

از روال عجیب ‌و غریب انتخاب شماره لباس تیم فوتبال برای هر بازیکن که بگذریم، بخشی از لباس هر فوتبالیست هم باید به شماره او در تیم اختصاص پیدا کند.  همانطور که گفته شد شماره لباس فوتبالیست در اندازه درشت و در پشت لباس هر ورزشکار و به سورت کوچک تر بر روی شورت ورزشکار چاپ می‌شود.


برای اطلاعات بیشتر در مورد طراحی و چاپ لباس ها و هنچنین درج علائم بر روی آنها مقاله های زیر را مطالعه کنید

همه‌چیز در مورد چاپ سابلیمیشن

چاپ DTF

5 مورد از بهترین روش های چاپ تیشرت


قوانین شماره‌گذاری لباس فوتبالیست‌ها:

در سال‌های گذشته قوانین خاصی برای شماره‌گذاری لباس اعضای تیم فوتبال وجود داشت. بر اساس قانون پیشین، موقعیت بازیکن و حضور او در خط دفاع، حمله و هافبک، شماره او را در تیم فوتبال مشخص می‌کرد. اما قانون جدید منعی برای انتخاب شماره لباس فوتبالیست‌ها قائل نیست. بدین ترتیب فوتبالیست‌ها می‌توانند بین شماره 1 تا 99 شماره دل‌خواه خود را انتخاب کنند.

سخن پایانی:

لباس تیم فوتبال و هر تیم ورزشی دیگر یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی ورزشی ورزشکاران است. لباس هر تیم ورزشی برای طرفداران آنها هم مهم و حتی مقدس است. محبوبیت این لباس‌ها آن‌چنان است که فروش لباس تیم‌های معروف و محبوب دنیا در سال به میلیون‌ها عدد می‌رسد. نکته دیگری که اهمیت لباس تیم‌های فوتبال را هویدا می‌کند، رقابت برندهای مهم و مطرح دنیا در تولید بهترین پوشاک ورزشی برای بازیکنان تیم‌های فوتبال است


ساتیا اسپرت تولید کننده لباس فوتبال به صورت تیمی و تکی با شماره و اسم دلخواه شما با تکنولوژی چاپ سابلیمیشن به صورت تمام چاپ

حتی میتوانید طرح لباس خود را خودتان طراحی یا انتخاب کنید تا طراحان ما برایتان طراحی کنند

برای اطلاعات بیشتر روی دکمه زیر کلیک کنید

[mks_button size=”large” title=”چاپ لباس ورزشی” style=”squared” url=”https://satiatex.com/%da%86%d8%a7%d9%be-%d8%b1%d9%88%db%8c-%d9%84%d8%a8%d8%a7%d8%b3-%d9%88%d8%b1%d8%b2%d8%b4%db%8c/” target=”_blank” bg_color=”#1ead11″ txt_color=”#FFFFFF” icon=”fa-shopping-cart” icon_type=”fa” nofollow=”0″]


برای اطلاعات بیشتر این صفحه را مطالعه کنید:

https://www.forbes.com/sites/sujatakundu/2018/06/13/the-secret-materials-science-of-football-kits/?sh=641f4fd519f4

با دوستات به اشتراک بزار

فهرست مطالب

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من