8 مورد از رایج ترین مشکلات چاپ سابلیمیشن و راه حل آنها

چکیده: در این مقاله 8 مورد از رایج ترین مشکلات چاپ سابلیمیشن را مورد برسی قرار داده و راهکار هایی تجربی برای مرتفع نمودن آنها ارائه میدهیم.

1- مورد اول نوار نوار شدن است که برای مقابله با آن باید از جوهر سابلیمیشن با کیفیت استفاده کنید و همچنین رطوبت محیط را الا نگه دارید و همچنین هر روز با دستگاه چاپ خود کار کنید. 2- مورد دوم رطوبت محیط است. هم پایین بودن و هم بالا بودن رطوبت محیط مشکلاتی برای شما به وجود می‌آورد که برای برطرف کردن آنها راهکار هایی ارایه داده ایم. 3- مورد بعدی سایه افتادن روی کار است که دلیل اصلی آن حرکت کاغذ بر روی سطح چاپی است. دلایل دیگر آن را در این مقاله توضیح داده ایم. 4- خروجی نادرست رنگ ها یکی دیگر از مشکلات چاپ سابلیمیشن است که برای مثال  باعث می‌شود رنک خاکستری به سبز، بنفش و یا قرمز متمایل باشد که برای جلوگیری از این مورد باید پروفیل‌سازی انجام شود. 5- خطوط لبه پرس بر روی پارچه که به دو دلیل اتفاق می‌افتد، یکی کوچکتر بودن کاغذ از سطح پارچه که باعث می‌شود قسمتی از پارچه با سطح برس تماس پیدا کند و یکی به دلیل بزرگ تر بودن پارچه از سطح پرس که باعث  ایجاد یک خط بر روی پارچه می‌شود. که در پایین راه حلی برای آن پیشنهاد داده ایم. 6- خط پس که دلایل مختلفی دارد که یکی از دلایل آن استفاده از کاغذ سابلیمیشن نامرغوب است. 7- خشک شدن پارچه بر اثر دمای زیاد پرس 8- سایه هایی که به علت تاب برداشتن صفحه پرس به وجود میآید که با قرار دادن یک کاغذ یا پارچه زیر آن می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد.

1- نوار نوار شدن(کرکره ای)

مشکلات چاپ سابلیمیشن. هد گرفتگی
مشکلات چاپ سابلیمیشن. هد گرفتگی

اگر شما با خطوطی از نبود جوهر در چاپ خود مواجه می شوید پس شما هم مشکلات بندین یا نوار نوار شدن را دارید. معمول ترین دلیل این مشکل گرفتگی نازل های هد پرینتر است. متاسفانه جوهر پرینتر با گذر زمان {نه فقط جوهر سابلیمیشن} خشک می شود. اگر این خشکی در هد پرینتر رخ دهد در نتیجه مشخصاً عبور جریان جوهر به مشکل برمی خورد. که این مانع باعث می شود بعضی نقاط چاپ فاقد جوهر باشد.

برای جلو گیری از خشک شدن هد باید حد اقل در روز یک بار با دستگاه کار کنید.

راحت ترین راه برای مقابله با این مشکل:
  • ابتدا مقداری مایع حلال درون کپ بریزید. به قدری که وقتی هد روی آن قرار گرفت به هد نخورد و فقط اسفنج کف کپ را کمی خیس کند.
  •  اجازه دهید هد چند ساعت روی آن بماند.
  • در پرینتر ها گزینه ای به نام ink fill یا charge یا چیزی شبیه به این وجود دارد که به صورت پیوسته از هد جوهر میکشد.
  • بعد از کشیدن جوهر از هد، هد کلین کنید.

مشکل باید برطرف شده باشد. در غیر این صورت یک بار دیگر این مراحل را تکرار کنید.

در پرینتر هایی مثل ریکو اگر دستگاه همیشه روشن باشد این عمل به صورت خودکار و برنامه ریزی شده صورت می گیرد. اما در پرینتر هایی مثل اپسون، هدکلین هر چند روز یک بار باید به صورت دستی انجام شود که یعنی باید دکمه کلید آن را فشار دهید.

راه های جلو گیری از این مشکل:
  1. جوهر خوب استفاده کنید. برای این منظور مقاله “تشخیص کیفیت جوهر سابلیمیشن” را مطالعه کنید.
  2. همیشه مراقب باشید کپ های زیر هد سالم باشند لاستیک دور آنها کاملا سالم باشد. و کاملا تمیز باشند.
  3. مراقب باشید کپ زمانی که هد روی آن می‌نشیند کاملا تنظیم باشد. نه به هد زیادی چسبیده باشد نه بیش از هد فاصله داشته باشد و نه لبه های هد از اطراف آن بیرون زده باشد.
  4. زمانی که قرار است دستگاه برای چند ساعت کار نکند مقداری مایع هلال رقیق شده با آب مقطر را با سرنگ در کف کپ بریزید.
  5. همیشه لاستیک تمیز کنده هد را کاملا تمیز کنید.
  6. رطوبت محیط را بالا نگه دارید(بالای 50%)
  7. دمای محیط را زیر 27 درجه نگه دارید
  8. از جوهر های فست درای یا زود خشک شونده استفاده نکنید
  9. از کاغذ های بدون مواد استفاده نکنید چون پرز این کاغذ ها در هوا پخش میشود و ممکن است وارد نازل های هد شود.
  10. اگر دستگاه چاپ دیجیتال شما برای جند روز قرار است بیکار باشد حتما هر روز یک بار از آن استفاده کنید.
تشخیص خراب بودن هد دستگاه چاپ

یکی دیگر از دلایل بندین یا نوار شدن ممکن است آسیب دیدن یا ضربه خوردن و یا حتی  کهنه شدن هد های دستگاه چاپ شما باشد. اگر شما هر بار که نازل تست می‌گیرید دقیقا همان نازل هایی گرفتگی دارد گه در نازل تست قیلی گرفتگی داشتند و بعد از هدکلین هم هیچ تغییری نمی‌کنند در این صورت مشکل از هد ما است. و بهتر از هد را تعویض نمایید. اگر مشکل از هد بادش نشانه دیگی آن کج پاشی نازل است یعنی نازل گرفتگی ندارد اما برخی از نازل های کمی کج می‌پاشند. و تست نازل نامنظم به نظر میرشد.

بندین یا نوار شدن ممکن است به علت های دیگری مثل تمام شدن جوهر نیز رخ دهد، پس قبل از سردرگمی از پر بودن مخزن های جوهر خود اطمینان حاصل کنید.

اما اینها ابتدایی ترین دلایل آن است و دلایل دیگری ممکن است داشته باشد که آنها را در مقاله ای جداگانه توضیح خواهیم داد.

۲- مشکلات رطوبت

مشکلات چاپ سابلیمیشن. رطوبت زیاد
مشکلات چاپ سابلیمیشن. رطوبت زیاد

رطوبت در فرآیند چاپ سابلیمیشن می تواند نتایج ناخواسته ای را به بار بیاورد. و یکی از مهم ترین مشکلات چاپ سابلیمیشن به حساب می آید.

در کارگاهی که یک پرس حرارتی یا کلندر  با دمای 200 درجه کار میکند، رطوبت به سرعت کم می‌شود و جوهر را خشک می‌کند. و باعث گرفتگی نازل ها میشود.

یکی دیگر از مشکلاتی که رطوبت بوجود می آورد انتقال رنگ است. در رطوبت زیاد رنگ ها کیفیت خود را از دست می دهند. در واقع رطوبت مانع عمل تصعید میشود.

شره شدن تصویر و بی‌نظم بودن قسمت های یکرنگ یکی دیگر از مشکلات چاپ سابلیمیشن است. که دلیل آن رطوبت بالا می‌باشد (در تصویر بالا مشاهده کنید).

در شرایط نرمال و معمولی، یک مقدار جزئی رطوبت می تواند وارد کاغذ شما شود. و معمولاً مستقیماً توسط سطح پرس جذب می شود. اگرچه سطوح سخت مثل فلز و سرامیک توانایی جذب رطوبت زیاد را ندارد. در نتیجه کم کردن تولید رطوبت در طی فرآیند بسیار مهم است. البته تا جایی که به هد ها آسیب نرسد. رطوبت باید بین 35 تا 55 درصد باشد. که نه نازل ها خشک شوند و نه کیفیت کار خراب شود.

بهترین رو برطرف کردن مشکلات رطوبت در چاپ سابلیمیشن

اگر مراحل زیر را رعایت کنید نه هد های شما آسیب می‌بینند و نه کیفیت کار شما بر اثر رطوبت بیش از هد کم می‌شود:

  1. یک دستگاه رطوبت ساز تهیه کنید و رطوبت محیط را بین 35 تا 55 درصد تنظیم کنید
  2. کاغذ های خام را در محیلی که رطوبت کمتری دارد نگهداری کندی (خارج از چاپخانه)
  3. در حین کار خشک کن دستگاه چاپ سابلیمیشن را روشن بگذارید.
  4. بعد از چاپ کاغذ ها را بلافاصله از چاپخانه خارج کنید.

اگر به وجود رطوبت شک دارید، کاغذ را برای چند ثانیه روی پرس قرار دهید. کاغذ را پرس نکنید. فقط در معرض گرما قرار دهید. گرمای پرس باعث بخار شدن رطوبت می شود. (مقاله کیفیت کاغذ سابلیمیشن را نیز مطالعه کنید)

راه حل دیگر استفاده از ورقی مثل روزنامه یا کاغذ های قصابی به جای کاغذ پشتیبان است. کاغذ به جذب رطوبت در طول فرآیند انتقال کمک می کند. فقط باید در هر بار پرس از یک ورق جدید استفاده کنید. با این کار قیمت چاپ سابلیمیشن کمی افزایش می‌یابد ولی در عوض کیفیت نیز بهبود می‌یابد. خدمات چاپ سابلیمیشن با کیفیت نیاز به هزینه بیشتری دارد.

اگر کار شما چاپ بر روی پارچه یا پوشاک است، ممکن است سطح کمی رطوبت داشته باشد. پرس و اتوکشی پارچه 3 ثانیه قبل از پرس کاغذ ترانسفر باعث از بین بردن رطوبت و همچنین چروک پارچه می شود. بیش از اندازه سطح را حرارت ندهید! اجرای سابلیمیشن بر روی یک سطح داغ باعث شروع پیش از موعد فرآیند گاز شدن و در نتیجه باعث می‌شود کار شما سایه بیندازد.

ضمناً، شما باید محیط کار خود را تنظیم کنید. اگر سطح رطوبت بالا باشد، ممکن است مشکلاتی نظیر آنچه در عکس بالا میبینید به وجود بیاید. یک رطوبت گیر ممکن است برای کنترل مشکلات این چنینی ضروری باشد. البته کم کردن زیاد رطوبت هم می تواند اثر منفی بر جوهر ها و تجهیزات شما بگذارد. پس بنابراین شما باید یک دستگاه سنجش رطوبت بگذارید و از روی آن رطوبت را تنظیم کنید. رطوبت مناست برای چاپ سابلیمیشن بین 35 تا 65 درصد است. دستگاه رطوبت سنج یک دستگاه دیجیتالی نسبتا ارزان قیمت است که در فروشگاه های لوازم پزشکی (سه راه جمهوری در تهران) پیدا می‌شود. البته اینترنتی هم می‌توانید خرید کنید.

بهترین شرایط برای کار چاپ سابلیمیشن:
  • 25 تا 30 درجه دما
  • 35 تا 65 درصد رطوبت

3- سایه اندازی و گاز شدن (دوتایی شدن تصویر و یا محو شدن لبه ها)

مشکلات چاپ سابلیمیشن
مشکلات چاپ سابلیمیشن. سایه انداختن

سابلیمیشن نیازمند یک ادغام تنگاتنگ بین کاغذ ترانسفر و محصول خام در طی فرآیند پرس است. اگر کاغذ حرکت کند و یا به درستی روی سطح ثابت نشود، باعث ایجاد سایه یا گاز شدن می شود و نتیجه این است که بر روی تصویر سایه می افتد. که  این یکی دیگر از رایج ترین مشکلات چاپ سابلیمیشن است.

سایه اندازی به زمانی میگویند که تصویر دوتایی می‌شود و دلیل آن حرکت گردن کاغذ بر روی سطح چاپی است.

گاز شدن به زمانی میگویند که تصویر محو و تار می‌شود. و دلایل مختلفی ممکن است داشته باشد. فاصله افتادن بین کاغذ و سطح چاپی یکی از دلایل آن است. و البته یکی دیگر از دلایل آن ممکن است نامرغوب بودن کاغذ باشد و یا انبساط و انقباض سطح چاپی بر اثر حرارت که این نیز باعث تار شدن تصویر می‌شود.

کلید اصلی اینجا، تنظیم دقیق و ثابت کردن کاغذ و سطح با یکدیگر است. برای اینکار می توان از چسب های نسوز برای ثابت کردن استفاده کرد. احتیاط کنید نوارچسب ها را روی نواحی تصویر نزنید زیرا در ترانسفر اختلال ایجاد می کند و به کیفیت عکس آسیب می رساند. ضمناً از حداقل میزان چسب استفاده کنید تا جدا سازی ترانسفر بعد از پرس راحت باشد.

صرف نظر از روشی که برای ثابت کردن و چسباندن کاغذ ترانسفر استفاده می شود، این نکته نیز مهم  است که در هنگام جداسازی، لایه روی سطح سر نخورد، چون باعث پخش شدن سابلیمیشن روی نواحی ناخواسته شده، و سبب سایه اندازی می شود. زیرا زمانی که تازه پرس را باز کرده این هنوز دمای کاغذ و پارچه بالا است و عمل تصعید هنوز پایان نیافته. پس باید بادقت و بدون جا بجایی کاغذ را از روی پارچه بردارید. روی سطوح سخت، کاغذ ترانسفر باید از سطح سریع و تمیز جدا شود. در مورد پارچه یا لباس، بهتر است که در حالی که پایین لباس یا پارچه را محکم نگه داشته اید، ته کاغذ را گرفته و آرام به کناری بکشید.

اگر کاغذ پشتیبان شما در اثر فشار بترکد، کثیف یا لکه دار می شود و این هم سبب سایه انداختن تصویر می شود. شاید شما به فکر استفاده از روزنامه یا کاغذ ساندویچ به جای کاغذ پشتیبان بیفتید پس حتما بعد از هر بار پرس از ورق جدید استفاده کنید.

4- خروجی نادرست رنگ ها یکی دیگر از مشکلات چاپ سابلیمیشن به شمار می‌آید

یکی دیگر از مشکلات چاپ سابلیمیشن تفاوت رنگ در مانیتور و کار نهایی است.

مشکل عدم تطابق رنگ ها معمولاً نتیجه این است که تجهیزات مختلفی در این فرآیند به کار گرفته می شوند که هر کدام متد های خود و طیف مدیریت رنگی خود را دارند.

در درجه نخست نمایشگر کامپیوتر طیف رنگی را به فرمت RBG نمایش می دهد در حالی که پرینتر به فرمت CMYK تبدیل می کند و اما در چاپ سابلیمیشن چیزی که از پرینتر خارج می شود رنگ نهایی نیست. زیرا در طول پروسه اتو پرس حرارتی سابلیمیشن نیز دوباره عوض می شود. مثلا فرض کنید جمله ای را بخواهید از فرانسه به انگلیسی و بعد به اسپانیایی ترجمه کنید، مطمئنا پیام کلی دریافت می شود اما به ندرت می توان معنای کلمه به کلمه را انتقال داد.

یکی از حساس ترین زنگ ها تن های مختلف خاکستری است که اگر پروفایل دستگاه درست نباشد به رنگ سبز ، بنفش و یا قرمز متمایل می‌شود.

برای این منظور بهترین کار این است که اولا از مانیتور های قدیمی استفاده نکنید. رنگ های مانیتور های جدید کالیبره است یعنی رنگ های واقعی را به شما نمایش می‌دهد. برای مثال اگر کد رنگ قرمز را در سیستم رنگی cmyk در نظر بگیریم رنگ قرمز واقعی را کد 0-100-100-0 به ما میدهد. یعنی این که رنگ c=0، m=100، y=100، k=0، و اگر رنگی با این کد رنگی را در مانیتوری مشاهده کنیم که کالیبره باشد باید بهترین و شفاف ترین قرمز ممکن را به ما نشان دهد. اما اگر کالیبره نباشد ممکن است یا کدر دیده شود یا به صورتی و یا نارنجی متمایل باشد.

مرحله بعدی پروفایل سازی برای نرم افزار ریپ است. همانطور که کالیبره بودن برای مانیتور خیلی مهم است. به همان اندازه پروفایل رنگی نرم افزار ریپ دستگاه پرینتر هم مهم است. یعنی همان کد رنگ فرمز که در بالا مثال زده شد بعد از چاپ باید شفاف ترین قرمزی که ممکن را به ما تحویل دهد. حال این وظیفه پروفایل است که تصمیم بگیرد از هر کدام از رنگ ها چند درصد بر روی کاغذ بریزد تا وقتی از او یک قرمز شفاف خواسته شده. همان را به ما تحویل دهد. پروفایل توسط دستگاه مخصوص این کار ساخته می‌شود. که می‌توانید در مقاله همه چیز در مورد پروفایل سازی پرینتر سابلیمیشن اطلاعات دقیقتری کسب کنید.

5- خطوط ترانسفر روی پارچه

  1. از دیگر مشکلات چاپ سابلیمیشن خطوط لبه کاغذ و یا لبه پرس است که روی پارچه می افتد. وقتی کاغذ کوچکتر باشد و قیمت های از پارچه با سطح برس تماس پیدا کند این مشکل به وجود می‌آید. و لیل آن ذوب شدن بخشی از الیاف پارچه در اثر حرارت مستقیم پرس است.
  2. رمانی هم که پارچه از سطح پرس بزرگتر باشد و قیمتی از پارچه از پرس بیرون بماند باز هم این مشکل به وجود می‌آید. و دلیل آن فشار و حرارت پرس است که پرز های بخشی از پارچه را می‌خواباند و با بخشی از پارچه که بیرون از پرس بوده است یک خط ایجاد می‌شود.

اولین راه برای مقابله با خطوط ترنسفر روی پارچه تغییر تنظیمات پرس حرارتی است. دما را 15 تا 20 درجه پایین برده و فشار را کمی کمتر کنید. در عوض زمان پرس را از 35 ثانیه به 60 ثانیه افزایش دهید. این تغییرات باید تدریجی باشند چون خارج شدن از استاندارد می تواند روی کیفیت تصویر تاثیر بگذارد.

بسیاری از سابلیمیشن کار ها از یک ورق فوم  با قابلیت تحمل دمای بالا در طول پروسه برای جلوگیری از تشکیل خطوط استفاده می کند.

بالشتک های تفلونی نیز برای سابلیمیشن پارچه طراحی شده اند، برای این کار از تامین کننده های مواد اولیه سابلیمیشن کمک بگیرید.

نکته ای که در چاپ سابلیمیشن پارچه باید به آن توجه داشت این است که پارچه های مختلف تنظیمات متفاوتی را نیاز دارد. صرف نظر از اینکه شما از چه روشی استفاده می کنید، مطمئن شوید که تنظیمات خود را برای کار های بعدی جایی یادداشت می کنید.

این ها رایج ترین مشکلاتی اند که سابلیماتور ها با آنها رو به رو می‌شوند که هر کدام از آن ها هم با روش هایی تقریبا آسان حل می شوند.

6- خط پس

خط پس یکی دیگر از مشکلات بسیار چالش برانگیز در چاپ سابلیمیشن است. اگر کریج (حمل کننده هد ها) از سمتی به سمت دیگر حرکت کند و یک نوار چاپ کند به آن یک پست گفته می‌شود و در برگشت آن نیز یک پس دیگر چاپ می‌کند و بین آنها به دلایل مختلفی ممکن است خطی کمرنگ تر یا پررنگ تر است کار چاپی دیده شود که دلایل بسیار مختلفی می‌تواند داشته باشد یکی از دلایل آن تنظیم نبودن میزان خوراک کاغذ است یعنی اگر هر پس سه سانتی متر باشد ممکن است که دستگاه چاپ ما سه سانتی متر و یک میلیمتر کاغذ را به جلو بدهد که در این موقعیت یک خط پس کمی کمرنگ تر دیده می شود و اگر دو سانتی متر و ۹۹ صدم سانتی متر کاغذ را جلو بدهد در این صورت هم خط پس کمی پررنگ تر دیده می شود.

یکی دیگر از دلایل آن می تواند این باشد که چاپگر  ها برای اینکه خط پس دیده نشود لبه‌های پس را محو می‌کنند و کمی روی هم می‌اندازند و به صورت ملایم کمک می‌کنند تا در یکدیگر ادغام شوند و خط بین آنها دیده نشود. حالا اگر کاغذ جذب رنگ بالایی داشته باشد رنگ را در خود جذب کند ممکن است بعد از چاپ یک پس جوهر در سطح آن خشک شود و بعد از از و در موقع چاپ پس دوم در جایی که این دو پسر روی هم می‌افتند چون پس از اولیه رنگ خشک شده و منافذ کاغذ را پر کرده است در آنجا رنگ کمتر نفوذ می کند و در جایی از پس ها روی هم نیفتاده اند رنگ بیشتر نفوذ می‌کند و به خورد کاغذ می‌رود در نتیجه بین دو پس ممکن است کمی پررنگ تر دیده شود. این مشکل در کاغذهای نامرغوب بسیار دیده می‌شود اما در کاغذهای کتینگ شده و مرغوب خیلی کمتر دیده می شود.

راه های جلوگیری از این مشکل این است که اولاً دستگاه را کاملاً تنظیم نموده و اصطلاحاً کاملاً کالیبره بشود. دوماً از کاغذ مرغوب استفاده کنید. کاغذهای متفرقه کاغذ ساندویچ کاغذهای بسته‌بندی و بسیاری کاغذ های مختلف مانند کاغذ پشتیبان ممکن است به دلیل ارزان بودن به عنوان کاغذ چاپ استفاده شوند در این موارد خط پس بسیار زیاد دیده می شود و برای کمتر کردن این مشکل راه حل این است که دمای کلندر یا پرس را کمی کمتر کنیم که پارچه نسوزد در این صورت می توانیم سرعت را هم کمتر کنیم تا زمان بیشتری برای عمل تصعید در اختیار ما قرار دهد و فشار را هم کمی بیشتر کنیم با این راهکار تا حدودی می شود خط پس را کم کرد.

مشکل پس در چاپ سابلیمیشن

7- خشک شدن پارچه پس از پرس

برای عمل تصعید الیاف پارچه باید به نزدیک دمای ذوب برسند که در این حالت سطح الیاف به صورت مایع در می‌آید که رنگ می‌تواند با آن ترکیب شود. و بعد از سرد شدن رنگ ثابت می‌شود. حالا اگر دما کمی بیش از حد باشد الیاف پس از سرد شدن به هم می‌چسبند و در نتیجه پارچه خشک می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل باید.[mks_pullquote align=”left” width=”320″ size=”24″ bg_color=”#ff3a3a” txt_color=”#ffffff”]پروفایل پرس یعنی توازنی بین سرعت، فشار و دما برای دست یابی به بهترین کیفیت برای هر پارچه به صورت جداگانه[/mks_pullquote] باید بهترین دما برای چاپ سابلیمیشن برای هر پارچه را با نمونه گیری اولیه قبل از چاپ به دقت اندازه گیری کرد. هر پارچه ای در یک دمای خاص بهترین رنگ پذیری را دارد و کمترین آسیب را می‌بیند. بنابر این دقت کنید که کلندر ها و پرسهای حرارتی هم دارای پروفایل هایی هستند که در آن سرعت یا همان زمان پرس، فشار و همچنین دما به یک توازنی رسیده است که برای یک پارچه خاص مناسب است.

8- سایه پرس تخت به علت پخش شدن نا متوازن فشار

تاب برداشتن  صفحه های پرس باعث این مشکل می‌شود. علت آن پخش شدن نامتوازن فشار است. برای برطرف نمودن این مشکل می‌توانید زیر صفحه سلیکنی نسوزی که روی صفحه پایینی پرس قرار دارد در قسمت هایی که فشار کم تر است کاغذ قرار دهید. ولی اگر برطرف نشد تنها راه تعویض آن است.

مشکل سایه پرس تخت

منابع:

1=https://www.proworldinc.com/5-sublimation-problems

2=https://canapa.com.tr/2018/05/09/the-6-most-common-sublimation-problems-2/

3=https://www.coastalbusiness.com/blog/sublimation/7-common-sublimation-issues-and-how-to-fix-them.html

 

با دوستات به اشتراک بزار

فهرست مطالب

مقالات مرتبط

52 دیدگاه در “8 مورد از رایج ترین مشکلات چاپ سابلیمیشن و راه حل آنها

  1. بهاره احمدی گفت:

    سلام مقاله تون کاملا جامع و مفید بود .ممنون.فقط اشتباها دستم خورد و یک ستاره ثبت شد.امتیازتون ۵ ستاره است.

    1. اشکال نداره.
      ممنونم. خوشحالم از این که راضی بودین.
      هر موضوعی مورد نظرتون هست بگید ما در موردش مطلب میزاریم

      1. جمشید گفت:

        ممنون خوب بودفقط برروی سینی پرس سیلیکون نسوز مناسب است

  2. محمد گفت:

    سلام وقتتان بخیر ممنون از مطالب مفیدتون خواستم بپرسم علت اینکه ما پرینت سیاه سفید میگیریم اما نتیجه پرینت به رنگ قرمزی میزند سایه خاکستری به قرمزی میزنه علت چیست

    1. سلام وقت شما هم بخیر.
      برای به وجود اوردن رنک خاکستری فقط از رنگ مشکی استفاده نمیشه بلکه از هر چهار تا رنک ترکیب میشه. بنابراین اگر درصد هر کدوم از سه تا رنک قرمز ، آبی یا زرد بیشتر از اندازه باشه خاکستری ها به همون رنگ متمایل میشه.
      برطرف کردن این مشکل بستگی به نرم افزار ریپ شما داره
      اگر از نرم افزاری استفاده می‌کنید که قابلیت کم و زیاد کردن هر کدوم از رنگ ها به طور جداگانه وجود داره به راحتی میتونید این مشکل رو برطرف کنید ولی اگر این امکان رو به شما نمیده باید پروفایل سازی انجام بدین.

  3. چاپ دارو گفت:

    سلام روزتون بخیر.
    ببخشید من چندین بار هدکلین زدم اما چاپم همچنان خط ابی روش میاد
    البته نمودارشو که میزنم جوهر ابیش افتضاح خط کشی میکنه
    باید چکاری انجام بدم

    1. سلام. ممنونم. وقت شما هم بخیر.
      این مشکل دلایل زیادی میتونه داشته باشه و تا زمانی که از نزدیک بررسی نشه با قطعیت نمیشه گفت.
      لطفا یه عکس از نازل چک که کرفتید به واتساپ ما ارسال کنید.
      شماره واتساپ: 09028068210

  4. تیرداد گفت:

    سلام. بسیار ممنون ازمطالب عالی و جزییاتی که بیان کردید.

    مشکل من با مورد آخره.
    ۱- اگه فشارکم بشه و زمان بیاد روی ۳۰-۳۵ ثانیه باز هم عمل چاپ کامل و پررنگ انجام میشه؟
    2- این فوم یا بالشتک تفلون که گفتید دقیقا چیه؟ خودتون موجود دارین؟ من پارچه متقال میذاشتم ولی اصلا فایده نداشت.

    سپاس

    1. سلام.
      در پاسخ سوال اولتون باید بگم که طبیعتا هرچه دما و زمان پرس کم تر بشه کار کمرنگ تر میشه و طبیعتا تا جایی میتونیم این پارامتر ها رو تغییر بدیم که به کیفیت کار آسیب نزنه.
      و پاسخ سوال دومتون باید بکم متاسفانه ما بالشتک تفلون موجود نداریم

  5. Fateme77 گفت:

    سلام دوست عزیز خسته نباشی.
    اینکه چاپ عکس روی تیشرت کمرنگ میشه علتش چیه؟ 🙁
    دماشو گذاشتم روی ۲۰۰ و تایمشم ۳۰ثانیه.
    فشارشم بنظرم اندازس ی مقدار با زور میبندمش.
    مشکل از چیه؟ :`(

    1. سلام ممنونم
      با همین رنگ و همین کاغذ روی پارچه های دیگه میزنید پرنگ میشه؟
      اگر اینطور باشه مشکل از پارچه شما هست
      یا پارچتون درصدی الیاف طبیعی مثل پنبه یا ویسکوز داره و یا در مراحل تکمیل پارچه از نرمکن زیاد اسفاده شده که در این صورت بازم کمرنگ میشه

  6. Mostafa گفت:

    سلام خسته نباشید
    دلیل عدم شفافیت رنگ بعد چاپ چی میتونه باشه حتی کدهای تعریف شده در کتاب رنگ هم جواب نمیده مثلا فرمودید ۱۰۰/۱۰۰ باید رنگ قرمز شفاف بده ولی تو عمل به این صورت جواب نمیده ینی من نتونستم جواب بگیرم ایا موقع رنگ دادن درون نرم افزار طراحی حرکت خاصی باید انجام بشه که رنگ‌ها به خلوص و شفافیت بالا برسن؟

  7. غزل بهرامی گفت:

    سلام وقت بخیر
    چرا توی کارهای تیره سایه زیاده.اگه حجمو کم بگیرم هم کمرنگ میشه.چجوری میشه این مشکل رو برطرف کرد؟

    1. سلام وقت شما هم بخیر
      زمینه های تیره سایه دار میشه دلایل زیادی میتونه وجود داشته باشه. که بدون دیدن نمونه امکان تشخیص وجود نداره. متاسفانه توی سایت امکان ارسال عکس وجود نداره ولی میتونید عکس رو به تلگرام ما ارسال کنید تا کمکتون کنیم.

  8. سیاوش گفت:

    سلام من کار چاپ روی فندکهای زیپو رو انجام میدم با دستگاه سابلیمیشن سه بعدی اما روی فندک مشکی هیچ چاپی انجام نمیشه دلیل چیه ؟ میگن امکان پذیر نیست ولی من فندک های مشکی دیدم که روش چاپ هست . آیا اونها سابلیمیشن نیست ؟

    1. سلام. چاپ سابلیمیشن روی رنگ سفید فقط جواب میده. برای چاپ روی سطح رنگی یا مشکی باید از چاپ شابلونی استفاده کنی

      1. سیاوش گفت:

        ببخشید نیاز به دستگاه خاصی داره میشه راهنمایی کنید

      2. سیاوش گفت:

        و اینکه من منظورن چاپ تک رنگ نیست مثلا چاپ یه عکس منظره

        1. خسرو شاملو گفت:

          سلام.
          من اطلاعات ندارم این چه چاپی هست. احتمالا یک نوع چاپ دیجیتال باشه که مستقیم بر روی خود فندک انجام شده. مثل چاپ فلت بد. و توی چاپ از رنگ سفید هم برای قسمت های روشن استفاده شده. مثل چاپ dtg. برای اطلاعات بیشتر مقاله 10 تا از بهترین روش های چاپ رو بخون

  9. Ozair گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من کارم چاپ سابلیمیشن روی لباس نوزاد هست موقعی که عکس رو روی لباس چاپ میکنم خوبه ولی بعدیک بارشست خخخخیلی کمرنگ میشه علت چیه!

    1. سلام دوست عزیز
      اگر چاپ سابلیمیشن هست دو دلیل میتونه داشته باشه. یا پارچه در صد پنبه داره و چون پنبه رنگ دیسپرس نمیگیره این اتفاق میفته. یا این که رنگی که استفاده شده نامرغوب هست. که به نظر من دلیل اولی احتمال خیلی بیشتری داره.
      برای اطلاعات بیشتر این مقاله رو مطالعه کنید:
      چاپ دیچیتال پارچه چیست

  10. علی گفت:

    سلام،ممنون از مطلب مفیدتون آیا احتمال جمع شدگی متفاوت در دو سوی پارچه در دستگاه چاب هست

    1. سلام بله احتمال داره برای مثال در عرض پارچه 3 درصد جمع بشه ولی در طول پارچه 10.
      پارچه های تار و پودی معمولا بیشتر جمع میشن.

  11. دانیال گفت:

    سلام وقت بخیر
    من وقتی چاپ میکنم تیشرت میسوزه و زرد میشه چیکار باید بکنم
    دما ۲۰۰ درجه هستش و تایمر روی ۴۰ ثانیه البته من تایمر ۲۵ ثانیه هم امتحان کردم ولی باز میسوزه

    1. سلام.
      اوی باید با با دماسنج لیزری دمای پرس رو اندازه بگیرید. چون ممکنه دما رو درست نشون نده و دمای واقعی بالاتر باشه. و اگر این مشکل وجود نداشت جنس پارچه مناسب نیست. بعضی از انواع پلی استر تحمل دمای 200 درجه رو ندارن و زرد میشن یا بعد از پرس خشک میشن.

  12. Amirha گفت:

    سلام وقتتون بخیر من تازه میخوام چاپ رو شروع کنم سوالم اینکه بعضی جا ها دیدم که میگن این طرز از چاپ بدرد پارچه سیاه نمیخوره یا خوب رنگ رو به خودش نمیگره پارچه میخواستم ببینم این درسته ایا و اینکه راه حلش چیه چون تیشرت به رنگ سیاه نسبت به بقیه رنگ ها خیلی پر طرفدار تره و همچنین ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام. ممنونم از لطفت.
      بله درسته چاپ سابلیمیشن برای پارچه مشکی مناسب نیست. اگر روی پارچه مشکی چاپ کنی اصلا رنگ نمیگیره و دلیل این امر اینه که سابلیمیشن سفیدی رو از خود پارچه میگیره و رنگ سفید نداره درست مثل رنگ آبرنگ. به همین دلیل فقط پارچه باید سفید باشه برای این چاپ.

      1. سعید گفت:

        سلام. میخواستم بگم اطلاعات اشتباه ندین چون هزارتا فیلم تو اینترنت هست روی تیشرت مشکی چاپ سابلیمشن انجام میدن. فقط رنگ سفید نداره. بقیه رنگها اوکیه..

        1. سلام دوست عزیز ما کارگاه چاپ سابلیمیشن داریم. من تا بحال همچین چیزی ندیدم. اون که شما دیدی شاید چاپ dtf بوده

  13. Sara گفت:

    سلام من یه پلاتر تی پلاس دارم عرض ۳۲۰ مدل رول جمع کنش یه جوریه که وقتی کار تیره باهاش پرینت کاغذ چروک جمع میشه و روی پارچه خط سفسد میندازه ایده ای دارید برای برطرف کردن چروک کاغذ

    1. من با اون مدل پلاتر آشنایی ندارم ولی برای برطرف کردن این مشکل دستگاه شما باید هیتر داشته باشه تا کاغذ رو خشک کنه. رطوبت محیط شما هم نباید بیشتر از 55 درصد باشه و رول جمع کن هم نباید خیلی سفت جمع کنه یعنی نباید خیلی کاغذ رو بکشه. و البته برای کار های مشکی نباید از کاغذ کمتر از 35 گرم استفاده کنید. در صورتی که همه این نکات رو رعایت کنید چروک نخواهید داشت. البته به کیفیت کاغذ شما و همچنین بالانس بودن رول جمع کن هم بستگی داره.
      موفق و پیروز باشد.

  14. افشین گفت:

    سلام من از هیت پرس استفاده میکنم بعد از پرس رد چسب نسوز روی محصول میمونه میشه راهنمایی کنید که کجای کارم ایراد داره و چکار باید انجام بدم؟

  15. میلاد عابدی پورقاز گفت:

    سلام. ممنون از مقاله خوبتون
    من پارچه چاپ میکنم با کلندر و کار های مشکی، مشکی خالص نمیشه و رو به سبز میزنه رنگش. هرکاری کردم درست نشد. به نظرتون مشکل از کجاست؟ و اینکه یه جاهایی از پارچه مثل حالت 8 که تو مقاله گفتید میشه. ولی واسه من پرس نیست و کلندره. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. به احتمال زیاد شما کاغذتون رو عوض کنید مشکلتون حل میشه.
      دوست عزیزی اگر بگید دستگاه کلندرتون چیه من بهتون میگم چه کاغذی بهتره استفاده کنید؟

  16. sanaz eyvazkhani گفت:

    سلام وقتتون بخیر رنگ مانده روی نمد مانده چجوری پاک میشه

    1. سلام.
      برای پاک کردن نمد از هر ماده ای استفاده کنی از عمر نمدتون کم میکنه. بهترین کار اینه که بزاری بر اثر مرور زمان خودش میره. اما اگر نمد زیاد کار کرده و سیاه شده میتونید با استفاده از فرچه سیمی نرم روی نمد رو تمیز کنید. که این هم خودشت از عمر نمید کم کیکنه اما این کار کیفیت و انتقال زنگ رو بیشتر میکنه و کثیفی های نمد هم میگیره

  17. کیانا گفت:

    سلام من چاپ سابلیمیشن میزنم با دمای ۲۰۰ سانتی گراد زدم و تام۴۰ تیشرت و‌نمدم سوخت و چسبیدن به دستگاه من چطوری میتونم تمزیش کنم؟ و اینکه از کجا نمد بخرم برای زیرش دوباره؟ و یه سوال دیگه اینکه وقتی تیشرت رو کذاشتم و طرح رو گذاشتم لازمه کاغذی چیزی روشون بذارم که وقتی سوختن نچسبن به دستگاه؟

    1. سلام
      قبل از زدن کار بهتره یه تیکه ار پارچه رو بین دو تا کاغذ بزارید و پرس کنید تا مطمعن بشید تحمل حرارت رو داره.
      در مورد این که چطوری میشه تمیزش کرد اطلاعات کافی ندارم چون بستگی به جنس نمد شما داره. اما به زودی یه پست در این مورد میزارم.

  18. محسن گفت:

    سلام وقت بخیر .برای خشک کردن چاپ جوهرحین تولید روی کاغذ بجز استفاده از اشعه یووی راه حل دیگه ای هست؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز . اگر منظورتون جوهر سابلیمیشن هست برای این که راحت تر خشک بشه باید رطوبت اتاق رو بین 30 تا 45 درصد نگه دارید اگه بیشتر بشه برای خشک کردن کار به مشکل میخوردی. اگر رطوبت مناسب باشه هیتر و فن های دستگاه به راحتی جوهر رو خشک میکنند.

  19. خاندوزی گفت:

    سلام وقتتون بخیر …یه سوال داشتم چطور میتونم چاپ سابلیمیشن رو از روی لباس پاک کنم؟

    1. سلام. ممنونم و وقت شما هم بخیر باشه
      چاپ سابلیمیشن رو به هیچ وجه نمیشه پاک کرد.
      رنگ سابلیمیشن دیسپرس هست. رنگ های دیسپرس به خورد الیاف میرن و جزو جدایی ناپذیر الیاف میشن.

  20. جواددلخون گفت:

    سلام خسته نباشیدمن وقتی چاپ میگیرم جوهرروی سطح کناره کاغذوخودکاغذلکه لکه میریزه دلیلش چیه من درکاره رومبلی هستم اینم چاپم راخراب میکنه تشکر

    1. سلام آقای دلخون. به احتمال زیاد دلیلش خراب بودن یا کهنه بودن هد دستگاه شما هست.
      یه دلیل دیگه هم که میتونه داشته باشه اینه تنظیمات کلین دستگاه شما درست نیست و بعد از کلین وایپر به درستی جوهر های اضافی رو از سطح هد پاک نمیکنه که بعد از شروع چاپ قطره قطره میافته روی کاغذ.

  21. کاظمی گفت:

    من برای پروژه دانشگام دارم چاپ روی لیوان انجام میدم توی دانشگاه و یه مشکلی ک پیش میاد اینه ک طرح ها به همون کیفیت چاپ نمیشه مثلا رنگ‌مشکی روی لیوان در نهایت قهوه ای میشه میخواسم‌ازتون بپرسم ایا رنگ مشکی کد مخصوصی داره برای این کار؟

    1. سلام.
      سه تا دلیل میتونه داشته باشه

    2. کیفیت جوهر سابلیمیشن
    3. کیفیت کاغذ سابلیمیشن
    4. پروفایل نرم افزار ریپ
    5. توی سایت برای هر کدوم از این سه تا مشکل مه یه مقاله جدا و کامل نوشتیم.
      هر سه مورد باید برسی بشه ولی احتمال این که به خاطر پروفایل باشه خیلی بیشتره

  • مجید گفت:

    سلام
    من بعد از اینکه کاغذ و پارچه را داخل کلندر میفرستم کناره های پارچه بعد از چاپ رد های سفید میوفته و کاغذ هم حالت چروک کیگیره علت چی میتونه باشه ؟

    1. سلام دوست عزیز.
      با این توضیحات کم نمیشه مشکل را فهمید اگر امکانش هست یه عکس از کاغذ و پارچه بفرستید.
      با این حال دوتا احتمال میتونم بدم یا کاغذ شما مشکل داره مثلاً خیلی نازک چروک می افته و یا اینکه لبه ها آب خورده مثلاً رول کاغذ را که به صورت عمودی روی زمین قرار دادید و زمین را آب ریخته یا طی گشیدید لبها کمی آب کشیده و حالت خودش را از دست داده یا اینکه پارچه ها خوب استنتر نشده و لبه ها جمع میشه یا لول میشه

  • مریم گفت:

    سلام.ببخشید من پارچه دادم طرح های مربوط لایه باز چاپ کنند بعد چاپ ۲ خط سفید افقی و حالت خمیده مثل نخ سفید در حد ۲۰ با ۳۰ سانت در زمینه پارچه چاپ شده علت چیه ؟؟.از فردی که چاپ کرده پرسیدم نگفت ولی تابلو هست روی پارچه و مثل اینکه این خطا جز ۸ خطای رایج نیست .کاش انکان عکس فرستادن همراه با دیدگاه وحود داشت .از آن قسمت پارچه عکس میگرفتم

    1. سلام وقتتون بخیر ممنون که از وب سایت ما دیدن میکنید
      شما فرمودید خط های عمودی روی پارچه هست خط های عمودی میتونه به دلیل شکست پارچه باشه که توی همین مقاله راجع بهشون توضیح دادن و عکس هم گذاشتم. یه دلیل دیگه خط های سفید که توی چاپ میافته میتونه وجود نخ روی پارچه باشه برای جلوگیری از این کار باید روی پارچه رو به دقت نگاه کنید و اگر نخواهی بود بردارید اگر هم نیاز هست عکسی ارسال کنید از قسمت تماس با ما سایت شماره واتساپ ما را بردارید.

  • جواد راه پیما گفت:

    سلام و درود / بابت مطالب مفیدتون ممنونم . من دستگاه پرینتر سابلیمیشن دارم . وقتی چاپ رو پرینت می گیرم با وجود درست بودن رنگها و تمیز بودن نازل ها وقتی چاپ میزنم اصلا به کل رنگ رو عوض میکنه می کنه مثلا زرد رو خاکستری میزنه یا آبی رو سبز میزنه .میشه راهنمایی کنید. ممنونم
    09173524035

    1. سلام و وقت شما بخیر
      دو تا دلیل می‌تونه داشته باشه
      اول تنظیم نبودن پروفایل شما که بهتره مطلب ما رو توی همین سایت در مورد پروفایل سازی بخونید
      دلیل دوم می‌تونه جابجایی کانال‌های رنگ در نرم‌افزار رابط دستگاه شما باشه یعنی مثلا به جای رنگ زرد مشکی می‌پاشه.
      با توجه به اینکه گفتی به جای رنگ زرد خاکستری می‌زنه همون جابجایی کانال‌های رنگ هست که درست کردنش خیلی ساده است. تنظیمات نرم‌افزار رابطتون رو که روی کامپیوتر نصب کردید باز کنید و از قسمت کانال‌های رنگ ردیف های نازل رو جابجا کنید تا درست بشه

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    فروشگاه
    0 علاقه مندی
    0 محصول سبد خرید
    حساب کاربری من